Satsa på mejerikylens vinnare: kvarg och cottage cheese
Håll koll på trenderna när du planerar mejerihyllan. Det lönar sig!
Kvarg och cottage cheese ökar väldigt mycket i försäljning och riskerar att ta slut om de inte får mer plats.
Höstens produktlanseringar närmar sig. Inför vecka 37 kan det vara dags att möblera om i mejerihyllan. Det tycker Peter Falck, han är space manager på Arla och har örnkoll på planeringen av mejerikylen. Tränings- och hälsointresse driver en stark proteintrend. Mejerikylens vinnare är kvarg med olika smak och cottage cheese. Kvarg- och cottage cheese är idag sammanlagt större än filmjölkssegmentet.

– Både kvargen och cottage cheesen säljs i stora och skrymmande förpackningar och butikerna måste ta hänsyn till det. Mitt råd är framför allt att mindre butiker ser över både utrymmet och sortimentet, om de inte redan har gjort det, säger Peter Falck.
Han påpekar att småbutiker inte har lika mycket utrymme att bolla med. Och att det därför är ännu viktigare för dem att planera mejerikylen utifrån trenderna.
På väg upp är alltså proteinrika produkter. Medan försäljningen av filmjölk, mellanmjölk, kylda växtbaserade produkter och juice minskar. Ett skäl till den minskade juiceförsäljningen är enligt Peter Falck de höjda priserna.
Arlas absoluta storsäljare är enkilosburken Arla® Mild kvarg vanilj. Ganska långt därefter i topplistan kommer Arla® Mild kvarg naturell och Arla® Mild kvarg persika på andra respektive tredje plats. KESO® Cottage Cheese Naturell och Mini Naturell i 500-grams-förpackning är vinnare i cottage cheese-klassen.
Även sociala medier driver enligt Peter Falck trenderna. När det blir inne med kesobröd på TikTok påverkar det försäljningen.
– Även proteinprodukter i små förpackningar (dricka/shakes och bägare) är på väg uppåt. En annan stark trend är att försäljningen av laktosfri mjölk ökar.
Satsa på Arlas storsäljare
Lyft fram de här produkterna för att öka försäljningen:

Så här planerar du mejerikylen för att öka försäljningen
Den största skillnaden sedan tidigare är att cottage cheese och kvarg blivit allt viktigare i Frukost/Mellanmål-segmentet.