Stärkande frukosthäng på Ängskolan
På Ängskolan i Marks kommun valdes frukost som drop in i matsalen, delvis under lektionstid. Det ger en fin och social stund på morgonen och dessutom mer ork på flera sätt, säger elever och personal.
Noam och Anton som går i åttan har just lagt upp varsin rejäl tallrik yoghurt med skolans egengjorda müsli. Att börja dagen med gemensam frukost är en mycket god idé, tycker de.
– Hinner man inte äta frukost hemma kan man göra det här i skolan i stället. Det är jättebra! Man umgås med vänner och när jag äter lite senare på morgonen orkar jag mer, säger Noam.
Mentorn och idrottsläraren Urban Henning tittar förbi och håller med.
– Det är kanonbra med skolfrukost. Det blir en start där vi kan sitta och prata naturligt och eleverna går inte på tom tank hela förmiddagen. De kommer i gång bättre med ”bensin i bilen”.
Mer kraft och sömn
Vid milkbaren en bit bort står Tindra som går i nian.
– Det är bra att börja skoldagen med energi, särskilt eftersom alla inte äter hemma. Själv passar jag på att sova lite längre och ställer klockan en halvtimme senare. Det gör skillnad! Jag blir inte heller hungrig så tidigt eftersom jag äter senare, säger hon.
Vid ett runt bord sitter ett gäng tjejer i åttan och äter ostsmörgås och spelar kort.
– Det här är ett mysigt sätt att starta dagen. Det ger en jättebra avslappning före lektionen. Då är man mer redo. Jag är så tacksam för att Anette fixade så att vi vann, säger eleven Danijela.
Viktigt att få in vanan
Anette Johnsson är en av elevkoordinatorerna och den som anmälde skolan till Arlas frukosttävling.
– I vårt upptagningsområde har inte alla gott om pengar. Vi vill se om det går att få in vanan att äta frukost och vad det kan göra för skillnad. Förra året testade vi när niorna hade nationella prov och det gav ett lugn. Vi är jätteglada att kunna testa lite längre nu, säger hon.
Skolan har även gjort försök med att sälja frallor billigt på morgonen, men gratis frukost lockar på ett annat sätt, konstaterar Anette. För köket innebär satsningen en del merjobb, men samtidigt ger det mycket när man ser hur uppskattad den är, säger köksmästaren Elaine Bengtson.
– Det är jätteroligt att samla alla på morgonen. Det ger en mysig stämning och vi vet ju att det är bra att starta dagen med mat i magen. Det underlättar också att vi har ett bra samarbete med övrig personal. De hjälper till och det är roligt att jobba med något som alla går in för.

Tre tips från Ängskolan
1.Gratis frukost på skoltid: Vi har drop in 7.45–8.30, delvis före lektionsstart, delvis på skoltid. Det är schemamässigt en utmaning men samtidigt är det svårt att få tonåringar som inte brukar äta på morgonen att prioritera det framför sömn
2. Samarbeta över yrkesgränser: Låt alla i personalen äta och engagera sig i frukosten. Här hjälps vi åt att ställa fram vissa saker. Det blir också en bättre morgon när vuxna och elever får en naturlig stund att prata. Har man bekymmer är tröskeln lägre här. Frukost bygger relationer
3. Variera utbudet: Då blir frukosten mer lockande. Vi har alltid yoghurt, fil, flingor, egen müsli, bröd smör ost, färskost och Keso Cottage cheese. Olika dagar lägger vi sedan till mannagrynsgröt och risgrynsgröt, smaksatt färskost, smoothie eller varm choklad.
Ett annat lugn
När klockan närma sig 8.30 glesnar det vid borden. Anette plockar undan ett kvarglömt glas och konstaterar att eleverna kommer i väg bra till lektionerna. Det fanns en farhåga om att frukosten skulle försena dem, men så har det inte blivit.
Rektor Ellika Retzlaff blickar också ut över den nu nästan tomma matsalen.
– Frukosten ger eleverna en bra laddning inför dagen och det blir ett annat lugn på skolan. Många äter inte annars och vissa tar en energidryck eller chokladkaka för att stå sig. Då kan de bli mer speedade, säger hon och avslutar med en historia från första dagen.
– En av killarna sa, wow, får vi frukost! Jag sa att det kommer ni att få i tre veckor, vi dukar upp klockan 7.45 varje dag. Då svarade han snabbt att han skulle vara här 7.40 nästa dag. Det var en så härlig och ivrig kommentar, särskilt eftersom det är en elev som har svårt att komma i tid.