Borgsmoskolans frukost bygger relationer

När Monica Nilsson, husmor på Borgsmoskolan i Norrköping, fick höra om Arlas frukosttävling blev hon mycket ivrig. Hennes drivkraft är att få eleverna att må bra och trivas på skolan och hon såg direkt frukostens potential.

– Skolfrukost är en så bra grej vi kan göra för barnen! Forskning visar att de presterar bättre med mat i magen och frukosten är en värdefull stund tillsammans. Det är viktigt, inte minst i vårt skolområde där det finns familjer som lever i utsatthet och inte har råd med frukost, säger Monica.

En buffé av samarbeten

För 15 år sedan tog hon över rollen som husmor i skolans mottagningskök. Relationen med matgästerna ser hon som en viktig del av arbetet och det ger avtryck. Det är inte ovanligt att tidigare elever kommer tillbaka för att hälsa på i matsalen. Att denna termin kunde inledas med en frukostvinst gav en extra skjuts till trivseln. Den skapade också engagemang hos andra.

– Tack vare olika samarbeten kunde vi bygga ut frukosten. Kommunens kostenhet bidrog med mjukt bröd, skolan ordnade müsli och jag fixade sponsring av Vasaknäcke. Tillsammans med alla mejeriprodukter från Arla fick vi ihop en rejäl buffé, säger Monica glatt.

I vinsten ingick två sorters yoghurt, fil, Bregott, Keso Cottage cheese, färskost och skivad ost. Det visade sig att vaniljyoghurt och Bregott var särskilt uppskattat.

Flex och film underlättade

Frukosten dukades fram i skolans matsal mellan 7.30 och 8.05. För att det skulle funka med schemat valde man servering före lektionsstart.

– Jag bytte arbetstid och började tidigare, på så sätt fick vi ihop det. Under själva frukosten kunde jag också jobba med vissa moment till lunchen, berättar Monica.

Hon styrde upp det mesta men även andra i köket hjälpte till. Inte minst under en av veckorna då Monica blev sjuk.

– Jag hade gjort en liten film på vår frukost och hur den dukades upp. Den kunde vi ha till stöd när vi behövde någon som hoppade in.

Monica Nilsson, Borgsmoskolan

Viktigast att nå rätt elever

Att frukosten serverades före skoltid gjorde att färre kom och åt, påpekar Monica. Det är svårt att få tonåringar att gå upp tidigare och allra helst hade hon velat erbjuda frukosten senare. Men samtidigt ska man inte stirra sig blind på antalet frukostgäster, säger hon.

– Allra viktigast är att rätt personer får frukost. Och att vi ger alla elever möjlighet att komma hit och äta.

Monica fick höra många fina omdömen under de tre testveckorna. De handlade om allt från mer ork till det sociala. Bland annat tyckte elever som vaknade själva hemma att det var bra att få äta frukost med kompisar.

Ostmacka på ett bord

Tre tips från Borgsmoskolan

Var flexibla: Någon kanske kan knuffa arbetstiden och någon hoppa in där det behövs. Det blir en del merjobb med frukost, men det mesta går att lösa med lite god vilja.

Ta vara på det sociala: Frukosten ger inte bara ork, den är ett viktigt tillfälle för barn och vuxna att mötas spontant. Låt alla äta så ökar trivseln och tryggheten på skolan.

Räkna mer än gäster: Gör frukosten så tillgänglig som möjligt men se inte bara till antalet elever ni serverar. Det viktigaste är att nå rätt personer, de som behöver frukosten mest.